Sunday, February 6, 2011

Macam-macam...

Cuaca panas terik. Hangatnya cukup terasa. Ada yang senang dengan keadaan ini dan ada pula yang tidak senang hati bahkan merungut berkeadaan sedemikian. Ada yang menguntungkan dan ada yang merugikan. Itulah sifat manusia yang kurang mengerti apa itu erti syukur yang sebenarnya. Sebenarnya, setiap kurniaan Allah sentiasa menguntungkan. Betul tak?..Betul...Sesetengah orang, apabila hujan dimintanya panas. Kelak cuaca panas berkunjung tiba, tidak sabar menantikan hujan pula. Semua tak kena padanya. Padahal Allah buat semua itu ada hikmah yang terselindung di sebaliknya. Jangan merungut dengan takdir Allah. Lalui dengan sabar.

Haus....

Aku hanya menunnggang motorsikal berulang-alik dari kolej ke kampus. Ramai dari kalangan sahabatku yang menaiki kereta, kadang-kadang timbul juga rasa cemburu terhadap mereka. Namun aku tetap bersyukur kerana mempunyai motorsikal kerana masih ada taman-temanku yang lain terpaksa berebut menaiki bas untuk ke kampus dan pulang dari kampus. Kolejku di luar kampus.UiTMPP cukup unik, inilah satu-satunya kampus UiTM yang mempunyai kolej diluar.

Pulang dari kampus singgah sebentar di gerai menjual air soya sebelah masjid Jalan Baru. Tak tertahan, sangat haus. Terfikir sejenak saudara-saudara yang lain yang diuji hebat oleh Allah. Bekalan air tidak mencukupi, ada pula yang terpaksa memakan rumput untuk meneruskan kelangsungan hidup. Apakah masih tidak mahu bersyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan pada kita?

" Nak...makanlah nasi kat atas meja tu ye, nanti bila dah sejuk tak sedap," Pesan mak pada anak.

" Ah...tak nak la, sejuk ke panas ke tetap sama.Tetap tak sedap. Mak ni dah tak ada menu lain ke nak masak? ha? Asyik lauk sama je, dah la tak sedap. Tak de selera orang nk makan tau tak. Pergi kedai lagi bagus," Jawab seorang anak yang derhaka.

Apa perasaan maknya pada ketika itu? Melompat kegembiraan ke?

Itulah salah satu ciri-ciri orang yang tak reti bersyukur. Derhaka kat mak lagi. Sedangkan syurga dibawah telapak kaki ibu.

Makan kat kedai lagi bagus?

Sama sekali tidak, air tangan mak yang masak lagi bagus. Ada berkatnya. Kat kedai ntah siapa yang masak. Kena air tangan orang yang tak solat macam mana? Fikir-fikirkanlah...

Tadi kat gerai air soya kan. Singgah sat. Haus...ni kedai mamak. Pelanggan memang ramai. Ada seorang pembantu melayu, perempuan. Sebab tu aku yakin nak beli air kat situ. Tambahan pula penjual tu berkopiah. Sebelah masjid pulak tu. Menambahkan lagi keyakinanku.

" Air soya satu," Pintaku.

" Ikat tepi ke ikat semua?" Tanyanya inginkan kepastian.

Mahu saja aku kata. ' Ikat satu je lah, ikat semua nk buat apa banyak-banyak, sape nak minum'...hehe

Tapi aku cuma bermonolog je la, tak berani pun kata macam tu.

Ikat tepi tu maknanya ikat separuh plastik je la, senang nk minum terus. Kalau ikat semua maknanya bungkus terus la air tu. Balik minum kat rumah.

Begitulah ceritanya.

ada nak bankang? Silakan.,.=p

No comments:

Post a Comment