Saturday, February 12, 2011

" Wahai Muslimin dan Muslimat, Tutuplah Aibmu"

Mutakhir ini, ramai orang terutamanya dalam kelangan remaja tanpa segan silu meletakkan gambar yang tidak senonoh dalam 'Facebook'. Laman sosial ini telah menjadi kegilaan ramai kerana pelbagai aplikasi yang menarik terdapat didalamnya. Hingga lupa, hingga terleka ataupun tidak megetahui perbuatan yang dilakukan salah di sisi syarak. Tok sah kata gambar yang seksi-seksi, bahkan yang lebih teruk dari tu. Gambar cium pipi pun ada. Dedah sana, dedah sini. Sudah menjadi seperti perkara biasa ' bertelanjang' di 'Facebook', seolah-olah tidak ada apa yang perlu dimalukan.

Maksud Firman Allah:
" Katakanlah kepada wanita yang beriman: 'Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasaannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukul kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.' "

Surah An-Nuur, ayat 31.

Sudah terang lagi bersuluh perintah Allah dalam Surah An-Nuur. Allah memerintahkan wanita muslim untuk memelihara perhiasan diri supaya tidak menjadi orang-orang yang rugi.

Fitrah seseorang manusia inginkan perkara yang baik. Seseorang manusia tidak menyukai dirinya disakiti, diperbodohkan, diejek, dianianya dan sebagainya. Itulah fitrahnya yang inginkan kebaikan pada diri.

Begitu juga dengan seorang lelaki, fitrahnya sudah tentu ingin mencari calon isteri yang baik untuk berkongsi hidup. Ingin mereka mencari seorang yang memelihara kehormatan diri.

Adapun perempuan yang 'bertelanjang' hanya menjadi tempat lelaki memenuhi nafsu serakah dan manjadi hobi untuk menyebarkan kepada rakan-rakan.

Tidakkah malu wahai muslimah, membenarkan setiap inci susuk tubuh dipertontonkan kepada kaum adam. Adakah sudah hilang rasa malu itu?
Wahai muslimah, tutuplah aibmu, dosamu dan perbuatanmu dengan pacarmu yang tanpa segan silu berpelukan disana-sini.

Sedangkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud:
"Barangsiapa , menutup aib seseorang muslim, Allah menutup aibnya di hari kiamat."

Muslim itu tidaklah terbatas kepada Muslim yang lain, tetapi termasuklah dirinya sendiri.

Adapun meletakkan gambar yang 'bertelanjang' dan berkelakuan yang tidak senonoh dengan pasangan masing-masing sama seperti membuka aibnya sendiri.

Tidakkah kamu takut wahai muslimah, perbuatan kamu itu dipertotonkan atau dibuka aib kamu oleh Allah di akhirat nanti.

Tidakkah kamu takut dan malu dengan Allah S.W.T.

Maksud Firman Allah, Surah Ali Imran ,133:
"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa,"

Bersegeralah bertaubat sebelum terlambat, sebelum nyawa sampai ke halkum.

Allah Maha Pengampun...



No comments:

Post a Comment